Dag 3 - mina föräldrar

Min pappa heter Pierre (kallas för Malle) och min mamma heter Monica (kallas för mamamonica av mina vänner). Pappa är född i Kanada, mamma i Stockholm. Pappa flyttade runt en hel del under uppväxten, mamma har alltid bott i Stockholm. Jag har nog egentligen ingen större koll koll på när eller hur de träffades, men jag tror att mamma var 22 (pappa 26) och jag tror att de träffades genom bugg...

Jag vet att de varit bugglärare ihop och dansade väldigt mycket. De gifte sig i maj -89, på pingstafton och det var ju så bra för "då kommer jag komma ihåg det eftersom pingsten är samma datum varje år"... not. Klantpappa :)

De bodde i lägenhet när de gifte sig men när mamma blev gravid med mig så flyttade de till en villa. Jag älskade vår lilla villa, den var alldeles perfekt för oss :)

Mina föräldrar har alltid gjort allt för oss barn, utan att skämma bort oss så mycket att vi blir... bortskämda skitungar. Jag har alltid varit pappas lilla flicka, men den relationen förändrades när jag blev gravid. Jag kände länge att jag inte var dottern han ville ha, att han inte var stolt över mig och att jag inte var bra helt enkelt. Men det förändrades när Alva föddes, jag vet nu att han är världens stolaste pappa och morfar, och jag vet att han älskar oss över allt på jorden. Vi har en väldigt nära relation och jag kan prata med pappa om allt.

Mamma och jag har (så länge jag kan minnas) aldrig varit särskilt nära egentligen, hon har varit mamma och jag har varit dotter liksom. Hon har hjälpt mig väldigt mycket sedan jag blev gravid och fick barn, verkligen hjälpt mig med allt jag bett om hjälp om, och det är jag väldigt tacksam för. Nu delar vi lägenhet och vår relation är inte särskilt nära, vi pratar inte om så mycket, hon känner mig inte särskilt väl egentligen. Hon vet inte saker som andra föräldrar för det mesta vet, för att jag berättar inte och hon frågar inte. Men jag trivs med vår relation, den är så mycket som jag behöver. Vårt vardagsliv flyter på väldigt bra, med städning, matlagning, diskning, tvätt osv, och jag är såå glad att hon inte slängt ut mig utan fortfarande försörjer mig och kör mig dit jag behöver (en gång varannan vecka, på söndagar när vi hämtar Alva hos sin pappa...).

När mina föräldrar skildes (2007) tog jag det väldigt hårt. Inte direkt, det kom efter ett par veckor. Det som tog hårdast var att pappa flyttade till Möckleryd, för jag har ganska svårt att ta mig dit. När min syster började gymnasiet i Ingelstad så bodde hon varannan helg hos mamma och varannan helg hos pappa, och på veckorna på skolan. Nu bor hon på "heltid" hos pappa och kommer till mamma ibland. Jag träffar pappa väldigt sällan, tyvärr, men jag har svårt att ta mig ut dit med Alva, då vi måste åka till Växjö och där byta buss och då ta en buss som stannar vid hans hållplats och dessutom ha med mig packning och så sover vi på bäddsoffan och ja, det är krångligare än vad man tror. Så, jag är hos honom väldigt sällan men han ställer alltid upp om det är nånting och jag älskar honom mer än livet :)

Nu fyller han 50 den 4e december, och det firar vi i Egypten! På torsdag nästa vecka åker vi (hela pappasläkten) och på lördagen smäller det, då jävlar ska vi fira :)


Pappa, nyfödd jag, mamma -90


Mamma, nyfödd lillasyster, jag, pappa -92

(bilderna är suddiga för jag har fotat fotona med min iphone... i mörker)


Morfar, Alva, mormor på Alvas dop :)

Kommentarer
Postat av: Anne

Vad duktig du är på att skriva. Är så stolt över att du har så fin svenska och kan skilja på de och dem! Inte alla förunnat i din generation. Puss min älskade stumpa!

2010-11-24 @ 09:15:10
Postat av: Emelie

Åh babyEmelie :)



2010-11-24 @ 12:09:33
URL: http://familjenbrocka.blogg.se/livet
Postat av: C

Nej, inte av dina vänner. Din vän. MamaMonica är min MamaMonica & ingen annans, jag tror hon skulle hålla med mig där.

2010-11-24 @ 20:24:54
URL: http://caarolinklaasson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0