Mitt tal på rim som jag skrev till Carolins 20årsdag (12/08/10)

OBS: Texten innehåller grovt språk, en osanning, några nödrim,

flera halvsanningar och många överdrifter.


Carolin. I åtta år nu har det varit du och jag.
Vi träffades första gången när vi skulle kolla på AGIFs fotbollslag.

 

Det var du och jag och din blåa cykel, ditt hår var blekt vitt och de röda topparna var..
lite för mycket ;)

 

Jag minns att efter en vecka eller två, var hela håret rosa.
Under den tiden ville du inte gärna för kameran posa.

 

Därför finns det inga bilder ifrån då, och tur är väl det,
vi var ju faktiskt ganska fula när vi var små.

 

Tydligen såg du ut som en bitch enligt mig, men trots det ville jag bli din vän och..
det var ju tur för dig ;)

 

När laget tränade fotboll fanns där en kille att kika på,
Jens hette han och hade ögon så vackra och blå.

 

Ditt löfte du då så lyckligt yttrade löd såhära,
"om jag blir ihop med Jens ska jag sluta bita på naglarna"
men Joel, åtta år senare är du inte ens nära!

 

Fast det är sant, då var vi tolv, sedan dess har du blivit ganska rock n' roll.
Och nu är ju faktiskt naglarna långa och fina, även om de inte egentligen på riktigt är dina…

 

Jag kan ju även berätta, att luggen redan då var helig,
även om du sedan dess med hårfärgen varit ganska velig!

 

Från blond till brunett och sedan blond igen, likt smeknamnen som varierat med tiden.
Vissa har försvunnit och vissa fått bestå,
flera gånger personer som reagerat med "men va, vadå?".

 

Logiska namn har aldrig riktigt varit vår grej,
du satte till och med ett gubbnamn på min nyfödda lilla tjej!

 

Alf eller Affe, men det är helt okej, hon satte ju namnet Fyffi på dig!

 

Fyffi kommer för övrigt ifrån syfilis, men därifrån har jag tystnadsplikt
så det ämnet lämnar vi illa kvickt...

 

Istället går vi över till en helt annan sak, nämligen det här med att bo under olika tak!

 

Det är fröken Klasson ganska bra på,
om jag minns rätt är det tre gånger hon tagit sitt pick och pack och
till mamma Nina sagt hejdå.

 

Växjö och campus blev första anhalt, för en annan 17åring var det jävligt ballt.
Daniel hette killen som du i för första gången på riktigt blev kär,
ändå blev du inte särskilt långvarig där.

 

Februari, mars och april, och sedan en månad till,
innan du flyttade hem till båset.

 

Och i båset hände grejer ska ni veta, stund efter stund som varit glödheta..
en sak hon fick öva upp var flåset,
ja och om väggarna kunde tala i detta båset..

 

Sommaren blev augusti, och fredagen efter den tolfte blev en kväll att i tankarna bevara.
Tjejen gasade på alldeles för snabbt ifrån Halmstad,
nybakad körkortstagare som sedan fick lite att för sin mor förklara..

 

Mascaran kletades på under ett tankstopp så snabbt, att tanka själv, ja det kunde hon knappt!
Det var en trevlig karl som fick hjälpa till, medan Carolin tog det ganska chill.

 

Drog en vit liten lögn för sin fina lilla mamma,
och slängde sedan på sig klackarna så smärtsamma.

 

Väl hemma hade vi förberett en överraskningsfest där damen då var hedersgäst.
Måste säga att denna kväll blev världsbäst!

 

Till och med utan ord står det väl ganska klart, att Carolin hällde i mig allt som var drickbart.
Min första riktiga fylla är det hon som har ansvar för, och dagen efter var jag ganska mör…

 

Sedan blev det vinter och en ny karl hon råkar på.
Mattias heter han och snabbt hennes hjärta han vann.

 

Efter ett kort litet tag var det adressändring på tapeten, och plötsligt var de två i fastigheten.

 

De månader som gick var samma som tidigare, februari till maj,
men denna break-up blev bra mycket jobbigare.

 

Det tog tre veckor för henne att flytta ut, trots att det nog egentligen var ganska akut.

 

Tillbaka till kojan, lådan, stugan eller vad du själv vill kalla den för,
den lyssnar till det mesta, precis som sig bör.

 

Ett par månader där innan hon en egen liten lägenhet tog sig an med allt vad det innebär,
efter bara ett par månader till så blev hon lite för hemmakär.

 

Lägenheten försvann och Billys gamla rum hon nu tog sig an.
I detta rum finns säng, teve och dator,
och facebook där hon numera är expertkommentator!

 

Jag känner att jag utelämnat en hel del, men annars skulle damen nog få storspel.
Jag förstår att mycket är internt och förmodligen svårt för er att förstå,
men det har ni nog likaså…

 

Hon är ju trots allt väldigt speciell denna tjej, en riktigt riktigt bra grej.

 

Tyvärr har hon senaste året fått utstå mycket problem och skit,
vissa saker kunde säkert gjorts annorlunda när hon nu i handen har facit.

 

Dieten har varit sprit, cigg och redbull, det har varit sex, ligg och knull,
ibland bara för sakens skull.

 

Du, min kära, har varit ångerfull, hoppfull,
full som en kastrull och väldigt många gånger ramlat omkull…

 

En särskild tanke kommer upp i mitt minne,
det var en kväll som verkligen påverkade ditt balanssinne.

 

Jag vet inte om du minns studentveckan 2009,
men du, jag och vinkameran utgjorde en makalös trio!

 

På vallviksvägen började vi med vodka-redbull,
bittra över att inte få ta studenten med vår egen årskull.

 

Drog sedan vidare in till Växjös studentnattklubb,
för att några timmar senare bege oss till Statiol för fyllekrubb.

 

Efter mos med lite skagen blev vi ganska mätta i magen.

 

Hem till lägenheten kom vi så småningom,
45 minuter tog den korta biten, tur att vi inte hade bråttom!

 

Du somnade med kläderna på, eller däckade skulle jag väl vilja påstå…
Jag gick till skolan klockan åtta, du tyckte att det minsann fick vara någon måtta!

 

8 juni 2010 var det äntligen vår tur efter ett extra läsår,
kanske att både du och jag fällde en liten liten glädjetår.

 

Bådas betyg är totalt värdelösa, vi var väl med skolan inte särskilt seriösa…
Karriär kanske vi lyckas med ändå, vi är trots allt ganska glamourösa!

 

Eller nej, vad säger jag nu.. med våra betyg kommer vi aldrig få gå på arbetsintervju!

 

Sommaren -09 och 2010 har ändå varit ganska underbara, faktiskt helt oslagbara!

 

Till och med 20-års-strecket har du nu hunnit passera,
och jag känner på mig att vad du än ger dig in i kommer du stället och situationen att briljera.

 

Du är alltid så vacker och fin när du går ut, sen kommer du hem,
inte riktigt lika fresch när kvällen är slut…

 

Du vaknar som ett troll på morgonen,
så ovacker att den enda som kan älska dig då är en barndomsvän.

 

Men jag har alltid så himla roligt med dig, du är ju min allra finaste tjej!
Min fru, min vän, min syster, utan dig blir jag så himla dyster.

 

Det är verkligen något speciellt med dig,
jag tror, jag TROR, att det är för att du umgås med mig ;)

 

Jag vet en tönt som en gång sa
"Om man kan ha för kul med någon så har jag det med dig tror ja!".

 

Du skrattade så tårarna rann, jag tror det är en himla tur att vi har varann…

 

Att få va med dig är det bästa jag vet, jag älskar din uppfinningsanda och din kreativitet.

 

Till er stora glädjes skull har detta tal nu kommit till sin ända, om ni inte har något att invända
Jag säger grattis än en gång och tycker vi avslutar med en födelsedagssång:

Ja, må hon leva!

Från din vän för alltid
Emelie Miche de Malleray

 


Kommentarer
Postat av: C

Du är så himla fin, du är tillochmed bättre än mitt heliga glas vin.

Du är strösslet på min tårta, jag lovar att aldrig få dig att gråta.

Kanske gråta av skratt, mellan oss är det ju oftast glatt!

Ditt rim är något av det finaste jag fått, jag har läst det många gånger under året som gått.

Det var så fantastiskt så jag tänkte; Men, henne får jag nog bjuda i år igen!

Mina rim är något rostiga efter ett halvårs break, men för dig är det nog en piece of cake..

Jag älskar dig som du nog förstår, annars ber jag Affe hoppa på dina tår ;) <3

2011-01-26 @ 00:23:40
Postat av: Pauline

Åh, vilket underbart tal!

2011-01-26 @ 19:06:15
Postat av: Jennie

sv. 700 kcal är inte jätte lite på bara två måltider! och definitivt inte lite på crosstrainern :P Men jag förstår vad du menar, 700 kcal är inget man lever på precis :P

2011-01-26 @ 23:35:40
URL: http://jencie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0